Friday 8 February 2013

Berpegang Pada Al 'Asr

Alhamdulillah kita masih lagi bernafas di muka bumi Allah ini, menyedut udara yang masih lagi segar dan menikmati segala keindahan yang dikurniakan olehNya. Semoga setiap perbuatan kita akan diberkati Allah. Insya-Allah..

'masa itu emas' kita seringkali mendengar cogan kata tersebut..Tetapi adakah kita faham akan maksud yang tersirat? Mengamal dengan apa yang tersirat? Ramai antara kita yang hanya memandang enteng dengan perkara tersebut seolah-olah tidak ada apa-apa makna dalam hati kita. Ingatlah bahawa Allah ada berfirman didalam surah Al-'Asr ayat 1-3
"sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan yang berpesan-pesan kepada kebenaran dan kesabaran"
kita semua dalam kerugian masa tanpa kita sedari kerana kelalaian kita dalam mengatur kehidupan..Masa senggang yang ada seringkali disalah gunakan dengan melakukan perkara yang tidak berfaedah..

Ingatlah wahai sahabat-sahabat sekalian, jika kita ditakdirkan mati pada waktu tersebut, bagaimanakah keadaan kita? dapatkah kita bermohon kepada Allah untuk patah semula kepada waktu tersebut untuk memperbanyakkan amalan kita? tidak sekali-kali wahai sahabat. Kita semua ada 5 perkara sebelum diberikan lagi 5 perkara. Ramai yang tahu tetapi tidak menggunakannya dengan sebaik mungkin.

Kita diberikan kesempatan untuk hidup supaya dapat membuat amal jariah dan mengumpulkan seberapa banyak amalan sebagai bekalan di sana kelak sebelum kita mati. Tubuh badan yang sihat untuk melakukan ibadah kepada Allah sebelum kita sakit. Masa muda yang bertenaga untuk  melakukan segala kebaikan yang terbuka luas di depan kita sebelum kita tua tidak bermaya. Masa lapang untuk diluangkan dengan perkara berfaedah sebelum diberikan kesempitan waktu. Yang terakhir ialah kekayaan yang dikurniakan sebelum terjatuh muflis sebagai orang miskin.

Jadi, kita seharusnya memanfaatkan masa yang terluang dengan sebaik mungkin kerana 
'we may delay, but time will not'. Masa tidak akan menunggu kita dan kitalah yang sepatutnya mengejar masa. Harap kita dapat mengambil iktibar dari segala yang disampaikan. Insya-Allah

No comments:

Post a Comment